Mit første indlæg. Hvorfor er mange mennesker ulykkelige?

Som bekendt handler kognitiv terapi om den programmering, som vi har fået fra skolen eller fra vore forældre. Ved at ændre denne programmering undgår vi at føre “de gamle krige” videre. Nogle gange ønsker forældrene, at deres børn skal være noget særligt, i stedet for at elske dem som de er. I voksenlivet giver det anledning til et begær efter at være noget specielt, og hvis vi ikke kan leve op til det,
lider vi under det og synes, at vi er forkerte. Jeg spurgte en gang en ung pige, om hun kunne tænke sig at have en veninde, der var ligesom hende. Svaret kom prompte:”Nej det vil jeg i hvert til fælde ikke.”

En mulig vej til at undgå lidelse er at afskaffe begæret. Får vi det, som vi begærer, tager vi det som givet og keder os. Enten frygter vi at miste det, som vi har fået, eller også begærer vi noget nyt i den tro, at det nye kan gøre lykkelige.
Får vi ikke, hvad vi begærer, kan vi blive frustrerede og vrede på os selv og alle andre. De fleste begær er urealistiske, forvrængede, og må derfor betragtes som kognitiv forvrængning d.v.s. en forstyrret tankegang.
Her er nogle eksempler:
“Jeg vil være noget særligt. Jeg og min partner skal være perfekte og må ikke lave fejl. Jeg skal være populær. Jeg skal have styr på alting. Jeg skal være god mod alle. Jeg skal være rig og berømt. Jeg vil være smuk og sexet. Jeg vil redde verden. Min partner og mine børn skal tilfredsstille alle mine behov. Jeg bliver lykkelig, hvis jeg bare får en ny bil, nyt hus, ny partner eller et barn.”

Kuren er at droppe de urealistiske begær, kaste dine domme om dig selv og andre væk og lære at elske dig selv som du er med dine fejl og mangler. Vi er alle unikke, men også lige værdifulde. Vi har det samme skæbnefællesskab, og ingen er hverken mere værd eller mindre værd end andre.
Drømmen om det perfekte er en illusion. Det perfekte findes ikke i virkeligheden.

Ref: Gil Farrer-Hals: Vejen til buddhistisk visdom

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *